0546 786883 info@invented.nl

Time management: de manier hoe we omgaan met de tijd die we te besteden hebben.
Om dit op de juiste manier te doen zijn er twee essentiële begrippen; Effectief en Efficiënt.

Timemanagement heeft alles te maken met effectief en efficiënt je tijd besteden.

Twee begrippen die veel mensen door elkaar halen.

Effectief betekent het behalen van doelen en meetbare resultaten. (De juiste dingen doen)

Efficiëntie betekent het minimaliseren van verspilling. (De dingen juist doen)

Waar focus je dan als eerste op?
Effectiviteit gaat altijd boven efficiëntie!  “Je kunt op buitengewoon efficiënte wijze betonnen zwemvesten produceren… De vraag is of het ook effectief is en je daarmee de ambitie realiseert. ”

De belangrijkste vraag van time management is dus welk doel en meetbaar resultaat je nastreeft zodat je daarmee de ambitie gaat realiseren. Waar wil je naar toe? Hoe weet je of je er bent en wat moet je doen om er te komen.

In het verleden ging time management met name over meer gedaan krijgen in minder tijd. Door de veranderende wereld en toename in de hoeveelheid informatie en werkzaamheden die daarin meekomen is dit inmiddels echter onmogelijk geworden.

Time management gaat namelijk niet meer om meer gedaan krijgen, maar om de juiste dingen doen. Sterker nog, wetenschap heeft aangetoond dat, door meer te doen in minder tijd, de stress uiteindelijk alleen maar toeneemt.

Focus op de juiste dingen is daarin veel belangrijker geworden. Je to-do lijstje komt niet af en dat is ook helemaal niet erg zolang je maar de focus hebt op het doen van de juiste dingen! Focus behouden en het uitvoeren van acties die bijdragen aan het behalen van je doelen en het realiseren van de ambitie.

Om deze focus te behouden moeten we voorkomen dat we verstoord worden en overzicht behouden over alle activiteiten en projecten. Een methodiek die hier voor kan zorgen is Getting Things Done:

Wil je ook een training time management of training getting things done? Neem gerust contact met ons op