0546 786883 info@invented.nl

Blue Monday…..De meest deprimerende (werk)dag van het jaar.

Tien jaar geleden kwam de Britse psycholoog Cliff Arnall met een, volgens hem zelf, wetenschappelijke formule die aantoont dat de maandag van de laatste volle week van januari de meest depressieve dag van het jaar is. Mensen zouden die dag om allerlei redenen somber gestemd zijn.

Na een periode van gezellige feestdagen die achter de rug is, de donkere dagen die weer komen, een redelijk lege bankrekening en een zomervakantie die nog heel lang op zich laat wachten valt deze dag soms heel zwaar.

 Maar laat je niet voor de gek houden.

Blue Monday zit in je hoofd. Als je maar hard genoeg roept dat iedereen zich vandaag extra down voelt, ga je je vanzelf zo voelen. Draai dit eens om. Laat Blue Monday jouw maandag op kantoor niet verpesten.

Tips om deze Blue Monday  en de rest van het jaar te overleven:

#1 Bewegen. Iets wat je endorfine en serotonine in rap tempo verhoogt is bewegen. Ga op de fiets naar kantoor, maak een grote wandeling tijdens de pauze of ga sporten na werktijd. Heb je een sta-bureau en/of een bureaufiets? Plaats deze dan snel achter je bureau voor de nodige beweging.

#2 Lachen. Hoe cliché het ook is: lachen zorgt er echt voor dat je je beter gaat voelen. Niet zulke humoristische collega’s? kijk dan, na elke afgewerkte taak, hilarische filmpjes op social media. Die Blue Monday-feelings op kantoor zijn zo verdwenen!

#3 ga goed om met je e-mail en social media.

Verzamel alles waar je iets mee wilt doen het liefst op één plek. Mail, voicemails, WhatsApp, zaken waar je aan moet denken, etc. Maak bij alles wat je hebt verzameld de keuze of je er iets mee wil doen aan de hand van je doelen. Maak de keuze en bepaal direct wat de eerstvolgende actie is. Nadat je een besluit hebt genomen over de informatie, maak je de keuze waar je deze handeling gaat organiseren. Je hebt hiervoor 6 keuzes:

2 min regel  – als je het binnen 2 minuten kunt doen.

Agenda  – zodat je weet wanneer je iets moet doen.

Actielijst/to-do list – zodat je overzicht hebt welke specifieke acties je hebt.

Prullenbak – zodat je het weg kan gooien

Archief – zodat je het kunt terugvinden in de toekomst.

Wachten op – zodat je overzicht hebt van alles waar je nog een reactie van moet hebben.

Zo blijft een binnengekomen mail niet nasudderen in je achterhoofd. Je creëert er rust mee. Multitasken leidt namelijk tot stress met eventueel een burn-out tot gevolg.

#4 Motiveer elkaar. Je humeur wordt vaak beïnvloed door je omgeving. Dat je collega’s ook lekker in hun vel zitten is daarom een belangrijke factor vandaag. Motiveer elkaar! Begin de dag met een kick-off waarin jullie de planning voor vandaag bespreken – én de strategie om samen het einde van de dag te halen, zonder de blues!

#5 Hou focus op de kostbare zaken.

Stel één of twee mooie doelen voor jezelf en steek daar zo veel mogelijk energie in. Ook mensen die veel bereikt hebben focussen vaak op één doel.  Het behalen van die doelen is niet eens zo belangrijk. Als je voor je gevoel maar stappen maakt. Eén van de problemen van tegenwoordig is dat je continue afgeleid wordt. Concentreer je op dingen die je belangrijk vindt.