0546 786883 info@invented.nl

Waarom we met veel trainingen, coaches en goeroes geen deuk in een pakje boter slaan.

Je herkent het ongetwijfeld… Enorm enthousiast komen deelnemers terug vanuit een training of gesprek met een coach, maar uiteindelijk komt er weinig terecht of is het slechts van korte duur totdat iedereen weer op het oude patroon zit… Weg investering! Vaak zien we een aantal redenen waarom er weinig impact gerealiseerd wordt. We leggen er twee uit.

Reden één: We willen de kernwaarden en daarmee de cultuur veranderen. Je bedrijf is een levend organisme met een eigen persoonlijkheid. Deze persoonlijkheid komt tot uiting in je kernwaarden. Bedrijven zijn net kinderen. Als het bedrijf nog geen vijf jaar oud is, staan de waarden nog niet vast. Het kan een paar jaar duren voordat de waarden die je bedacht toen je net begon hun definitieve vorm hebben gekregen. Jaren later zijn ze ingebakken, net als dat de persoonlijkheid van iemand van 50 een uitgeharde versie is van de persoonlijkheid die hij of zij op vijf jarige leeftijd had. Zaken als gedrag, ambities, kennis, beroep en interesses kunnen veranderen maar de onderliggende persoonlijkheid veranderd niet. Als je toch deze kernwaarden wil veranderen ontstaan er onophoudelijk problemen, net als bij ouders die hun kind in een keurslijf willen dwingen.

Reden twee: We focussen op de verkeerde problemen en oplossingen. Recentelijk waren we in gesprek met een ondernemer die het afgelopen jaar flink in diverse trainingen, waaronder een salestraining, had geïnvesteerd. De reden om zijn salesteam te trainen was om meer margegroei te genereren uit de gesprekken die zijn medewerkers met potentiële en bestaande klanten hadden.

Geweldig uiteraard dat de ondernemer investeert in de ontwikkeling van vaardigheden van zijn personeel. De medewerkers hadden zich inderdaad flink ontwikkeld na de fikse trainingsinvesteringen, de uiteindelijke groei in omzet en marge bleef echter behoorlijk achter. Sterker nog…wanneer hij de groei verrekende met de investering draaiden ze nog slechter dan voorheen. We stelden vervolgens een aantal kritische vragen.

Weten de medewerkers binnen je salesteam wat de ambitie is? 

Hebben zij een gezamenlijk strategisch plan om deze ambitie te realiseren? 

Hebben ze dagelijks de focus op en ruimte voor de belangrijkste acties die het strategische plan en de ambitie tot stand brengen?

We kwamen tot de conclusie dat met name op de eerste twee vragen het antwoord ‘nee’ was. Concluderend stelden we de vraag of het dan eigenlijk niet meer dan normaal was dat er weinig verandering plaats had gevonden gezien dit de basis van succes en groei is.

Even een simpel vergelijk met de voetbalsport en de spits die moet scoren; Je kan deze spits enorm veel vaardigheden leren, zoals bijvoorbeeld hoe hij een bal onder controle moet houden. Wanneer de speler echter niet weet hoe hij de wedstrijd moet winnen, in welk doel de bal moet en met van alles druk is behalve op de juiste positie staan om te scoren, zal je er nooit uithalen wat erin zit.

Als we niet weten waar we naartoe willen, hoe we daar moeten komen en wat we daarvoor moeten doen, kun je nog zoveel vaardigheden aanleren maar zal je nooit de daadwerkelijke resultaten bereiken die je voor ogen hebt.

Dus mocht je willen investeren in trainingen, goeroes, coaches etc. stel voor jezelf eerst vier simpele vragen; Probeer ik mijn kernwaarden en cultuur te veranderen terwijl deze allang ingebakken zijn? Doe het dan vooral niet!

Is er een heldere ambitie? Is er een heldere strategie? Kan het gerealiseerd worden?

Weet je het niet? Maak dan gebruik van een tool zoals onze analyse waarin je in no-time inzicht krijgt in de bottlenecks van je organisatie op basis van de bovenste vragen. Ga vooral eerst hiermee aan de slag en je zult erachter komen dat je heel wat natuurtalenten met perfecte vaardigheden in het veld hebt staan!

Wil je graag gebruik maken van de gratis analyse van Invented? Vraag deze gerust aan via onze website www.invented.nl